top of page
חיפוש
  • דן יידוב

צילום ספורט, איך לעשות את זה נכון

עודכן: 13 בספט׳ 2020

מה זה בעצם צילום ספורט?

מדובר למעשה על נדבך בצילום סטילס,

זהו סוג צילום שמשלב מגוון רחב של יכולות וטכניקות, תוך שילוב עם כלי עבודה מתאימים. כל ענף ספורט טומן בחובו המון רגש, בין אם מדובר בכדורגל, טניס, גלישה או כל ענף ספורט אחר, היצר הרגשי כה עוצמתי שהוא יכול להבדיל בין הצלחה לכישלון. צילום ספורט טוב דורש דיוק, טכניקה, מהירות תגובה וכמובן ציוד מתאים.

דני אבדיה מטביע במדי נבחרת העתודה מול ספרד

מיכאל אוחנה כובש

סטנלי ברנדי נאבק על ריבאונד במשחק העלייה לליגה הלאומית

איזה ציוד צריך בשביל לצלם ספורט?

צילום ספורט, כמו ענפי צילום אחרים, דורש כלי עבודה מתאימים.

מצלמה בספורט יש התרחשות שנעשית במהירות, בין אם אנחנו רוצים להקפיא רגע מסוים (ואז נשתמש במהירות תריס גבוהה) או אם אנחנו רוצים לעשות מריחה של התמונה (ואז נשתמש במהירות תריס נמוכה).

מתוך אליפות אירופה בגלישת wakeboard

רצף של תמונות מצלמה שמאפשרת צילום מספר רב של תמונות בשניה(FPS) תוכל לסייע לנו לתפוס את הרגע המכריע. בגלישה למשל, הגולש תופס את הגל ומסיים את הגלישה במספר שניות בודד לרוב, בכדי לתפוס את הרגע המכריע, ניתן להשתמש בצילום מתמשך ולבחור את התמונה הנכונה.

הזוכה בתחרות גלישה סופטבורד 2016

סעיף זה אינו חובה וניתן להתגבר על מגבלות המצלמה עם מיומנות נכונה.

עדשה

ברוב ענפי הספורט, הצילום נעשה ממרחק יחסי כך שיש צורך בעדשות עם אורך מוקד ארוך (קבוע או משתנה) אני אישית, מעדיף לעבוד עם אורך מוקד משתנה שמאפשר גמישות והתאמה זריזה להתפתחות המשחק.

אוקיי, יש ציוד, מה לגבי טכניקה? קודם כל, נקבע את רגישות המצלמה לאור - ISO בצילום באור יום, נשתמש ברגישות נמוכה יחסית 100-400 תלוי כמובן בתאורה הקיימת, בעוד שבצילום באולם רגישות המצלמה תהיה גבוהה יותר. כיוון שכאמור, ספורט = מהירות, נשתמש באופציית מהירות תריס במצלמה שתאפשר לנו לשלוט על מהירות התריס ועומק השדה יקבע אוטומטית. אם נרצה להקפיא תמונה, נשתמש במהירות תריס גבוהה, תלוי במהירות האובייקט. חשוב לזכור שככל שמהירות התריס גבוהה יותר, הצמצם קולט פחות אור, כלומר התמונה תהיה חשוכה יותר, ניתן לפצות על זה בפונקציה זו ע"י העלאת רגישות האור או הורדת מהירות התריס.

נצלם והרבה! בעידן הדיגיטלי, ניתן לאחסן ולמחוק תמונות בקלות. בהתחלה נצלם יותר ויהיו הרבה תמונות מטושטשות או סתם לא טובות. עם הזמן והניסיון, כמות התמונות תפחת ונדע לתפוס את הרגעים המתאימים.

איך נוכל להנציח רגעים בלתי נשכחים בספורט? אז קודם כל, כדאי כמובן להיות מחובר לענף הספורט אותו מצלמים, להבין את חוקי המשחק, להנות. כאשר צלם הספורט חי את המשחק, הוא יודע למעשה לצפות כמה רגעים קדימה, לבנות את הסיפור והקומפוזיציה ולהנציח רגע משמעותי. בתור חובב כדורגל, ניתן להרגיש מתי קיים מומנטום שעשוי להניב שער, לגרום לפנדל או מתי מתחממים היצרים ועשוייה להתרחש הרחקה.

תבלו.

חגיגות עלייה לפלייאוף העליון - הפועל חיפה
פנדל, לחץ על השופט והצלה, מתוך אתר גולר

גלישת קייט, כתבה באתר ynet

Kite surfing מתוך אתר ynet

ורמוט ותורג'מן חוגגים מול הקהל של מכבי חיפה

אוהדי מכבי נתניה

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page